A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar képzési kínálatában 2016 decemberétől megjelent a Gyógypedagógia alapképzési szak, Logopédia és Tanulásban akadályozottak pedagógiája, majd 2020-tól Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányokkal.
Hallgatóinknak mindhárom szakterületen professzionális, kutatásokkal megalapozott gyakorlatorientált képzést biztosítunk, de lehetőséget kínálunk Egyetemünk több (orvostudományi, pedagógiai, bölcsészettudományi) mesterszakára való felkészülésre, és kutatásainkban való részvételre is.
A Debreceni Egyetem kiemelt kutatóegyetem lévén, figyelemmel kíséri a Magyarországon, az Európai Unió területén és az USA-ban zajló kutatásokat, aminek eredményeit képzési programunkba folyamatosan beépítjük.
A klinikai háttér a képzésünkben biztosított, ezért a pedagógiai ismeretek mellett olyan klinikai tapasztalattal ismertetjük meg hallgatóinkat elsősorban a Logopédia szakirányon, hogy választott szakterületüknek megfelelően a munkaerőpiac ez irányú szegmensében is helyt tudjanak állni.
Mi a gyógypedagógia?
A gyógypedagógia interdiszciplináris embertudomány (humántudomány), a gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek és a rájuk irányuló komplex megismerés, fejlesztés, nevelés, terápia, képzés, kísérés, rehabilitáció tudománya. Életkori megkötés nélkül azokkal a személyekkel foglalkozik, akik az őket (is) megillető optimális életminőség eléréséhez, rehabilitációhoz, integrációhoz gyógypedagógiai segítséget, gyógyító nevelői hatásokat (is) igényelnek.
Ki a gyógypedagógus?
A gyógypedagógus az a személy, aki önként lép át egy láthatatlan határt, közösséget vállalva a fogyatékossággal élő emberrel, teszi mindezt egy teljesítmény–centrikus társadalomban. A gyógypedagógus továbbá az a személy, aki hisz a fejleszthetetlennek gondoltak fejlesztésben, és ebben való hitében eltántoríthatatlan. A gyógypedagógusok a fogyatékossággal élő, sérült, akadályozott gyermekeknek és felnőtteknek nyújtanak segítséget képességeik fejlesztéséhez, életviteli nehézségeik kezeléséhez, rehabilitációjukhoz, társadalmi integrációjukhoz.
A gyógypedagógus, gyógypedagógiai tanár tehát olyan gyermekekkel, fiatalokkal és felnőttekkel foglalkozik, akik speciális oktatást, nevelést, fejlesztést, terápiás gondozást igényelnek. Tevékenysége gyakorlásához meghatározott szakirányok választásával, elsajátításával készül fel. Szakmai képzésük során komplex pedagógiai, biológiai, orvostudományi, pszichológiai, ismereteket szereznek, az eltérő fejlődésű, sérülésessel, károsodással, akadályozottsággal, fogyatékossággal élő emberek, életkortól független, teljes köréről.
KÉPZÉSI FORMÁK
A képzési formáink és költségeik:
A BA képzés ideje 8 félév, azonban az alább látható táblázatban felsorolt felsőfokú végzettségek esetén a levelező tagozaton kérvényezhető a rövidebb, 6 féléves képzés. (Nappali tagozaton nincs lehetőség a 6 féléves képzés választására.)
8 féléves képzésben lehetőség van két szakirány választására, amit javaslunk is a hallgatóinknak. 6 féléves képzésben csak egy szakirány választható. A Logopédia szakirányra való bekerülés feltétele egy sikeres alkalmassági vizsga (lásd részletesebben lentebb).
* Beszámítható felsőfokú végzettségek |
|
Képzési terület |
Alap és mesterképzési szakok |
pedagógia és bölcsészettudomány |
csecsemő- és kisgyermeknevelő alapszak (BA) konduktor alapszak (BA) óvodapedagógus alapszak (BA) tanító alapszak (BA) pedagógia alapszak (BA) pszichológia alapszak (BA) pszichológia mesterszak (MA) tanári mesterszak (MA) neveléstudomány mesterszak (MA) |
társadalomtudomány |
szociálpedagógia alapszak (BA) szociálpedagógia mesterszak (MA) |
Idegen nyelvi követelmény
Az alapfokozat megszerzéséhez legalább egy élő idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2) komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
SZAKIRÁNYOK
Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány
Az értelmileg akadályozottak peadagógiája szakirány a korai fejlesztés, a speciális óvodai és iskolai nevelés, oktatás színterein biztosított gyógypedagógiai segítségnyújtásra, az értelmileg akadályozott és halmozottan fogyatékos gyermekek, fiatalok, felnőttek nevelésére, oktatására, fejlesztésére, egyéni és csoportos fejlesztő valamint terápiás foglalkozások irányítására készít fel.
Az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus olyan pedagógus, aki képes…
Milyen intézményben helyezkedhetnek el az Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógusok?
Logopédia szakirány
A Logopédia szakirányon végzett gyógypedagógus olyan pedagógus, aki ….
Milyen intézményben helyezkedhetnek el a Logopédia szakirányon végzett gyógypedagógusok?
Logopédiai alkalmassági vizsga
1.) Helyesírás felmérése: teszt és tollbamondás.
- A maximálisan elérhető pont: 45 pont (helyesírási teszt
- 30 pont, tollbamondás - 15 pont).
- A helyesírási teszt négy feladatból áll (helyes írásmód kiválasztása 2-3 lehetőség közül, szavak elválasztása).
- Minimum 70%-ot kell teljesíteni
2.) Beszédalkalmassági vizsga.
- Spontán beszélgetés: az artikulációs bázis működésének megfigyelése, az esetleges hanghibák kiszűrése.
- „Ivás”: nyelés megfigyelése, az esetleges nyelvlökéses nyelés kiszűrése
- Felolvasás: hozott szöveg felolvasása
- A fogazat rendellenessége és a harapási rendellenesség azonnal kizáró ok!
A Logopédia alkalmassági vizsga menete
- Az alkalmassági vizsga két részének a lebonyolítása ugyanazon a napon történik.
- Az alkalmassági vizsga három fős bizottság előtt zajlik
- Az alkalmassági vizsga első része a „Helyesírás felmérése”.
- Az alkalmassági vizsga második részén, a „Beszédalkalmassági vizsgán” csak sikeres „Helyesírás felmérés” vizsga után lehet részt venni.
- A helyesírási feladatlapok javítása a „Helyesírás felmérése” után azonnal megtörténik. A javítás után az eredményt azonnal kihirdetik, csak sikeres helyesírási eredménnyel (70 % elérésével) lehet folytatni az alkalmassági vizsgát. Sikertelen helyesírási vizsga esetén a feladatlapot megtekintésre visszaadják, majd aláíratják a jelentkezővel.
- Sikeres helyesírási vizsgát tett jelentkezők számára a „Beszédalkalmassági vizsga” lebonyolítása névsor szerint történik.
- A „Beszédalkalmassági vizsga” eredményét folyamatosan 5-5 fő meghallgatása után hirdetik ki, aminek során sikertelenség esetén mindenki számára indokolják a sikertelenség okát.
- A „Beszédalkalmassági vizsga” eredménye lehet: „alkalmas”, „feltételesen alkalmas”, „nem alkalmas”. „Feltételesen alkalmas” döntés esetén a jelentkező elkezdheti a tanulmányait a logopédia szakirányon, azonban a tanév első félévének szorgalmi időszakában (november hónapban) meg kell ismételnie az alkalmassági vizsga beszédalkalmassági (szóbeli) részét egy bizottság előtt. Amennyiben az ismételt beszédalkalmassági vizsgán megfelelt a hallgató, már feltételek nélkül folytathatja a tanulmányait Logopédia szakirányon. Amennyiben nem felelt meg, nem folytathatja a tanulmányait Logopédia szakirányon, a logopédia szakirányos tárgyakból nem kezdheti meg a vizsgaidőszakot.
Az alkalmassági vizsgára a jelentkező hozzon magával
- a személyi azonosítására alkalmas iratokat,
- egy prózai szöveget,
- egy üvegben vizet.
Az alkalmassági vizsgán megfelelt az a jelölt, aki a helyesírási és a beszédalkalmassági felmérésen egyaránt alkalmasnak találtatott!
Az alkalmassági vizsgálat időpontja: az alkalmassági vizsgálatra az első évfolyam második (tavaszi) félévében kerül sor.
Az alkalmassági vizsgálat helye: DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, Hajdúböszörmény
Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány
A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus olyan pedagógus, aki képes…
Milyen intézményben helyezkedhetnek el a Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógusok?
TEHETSÉGGONDOZÁS, TOVÁBBTANULÁSI LEHETŐSÉGEK, MUNKAERŐPIACI LEHETŐSÉGEK
Tehetséggondozás, továbbtanulási lehetőség
A Gyógypedagógia szakon tanuló hallgatók kutatás-fejlesztési felkészítését és támogatását teszi lehetővé a Debreceni Egyetem által 2014-ben alapított és kiadott, s a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar által kezdeményezett és működtetett Különleges Bánásmód interdiszciplináris szakmai folyóirat, mely a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által a nyilvántartásba vétellel kapcsolatban kiadott értesítés iktatószáma: CE/32515-4/2014). A folyóiratnak a gyógypedagógiai tárgyú kutatási eredmények nemzetközi szintű disszeminációjában is lényeges szerepet szánunk – ehhez járul hozzá, hogy szerkesztői bizottságába állandó, illetve egy-egy tematikus számban ideiglenes jelleggel külföldi szakembereket is meghívunk, illetve idegen nyelvű lapszámokat is megjelentetünk. A folyóirat 2015-től évente 4 számmal jelenik meg nyílt hozzáférésű, interdiszciplináris folyóiratként. A jövőbeli fejlesztési célok között szerepel más hazai, külföldi partnerintézményekkel is együttműködni, közös pályázati tevékenységet folytatni.
A hallgatók tehetséggondozását segíti a DE Tehetséggondozó Programja, amibe a hallgatók bekapcsolódhatnak, valamint az Országos Tudományos Diákkonferenciákra való felkészítés lehetősége.
A Debreceni Egyetem képzési kínálatában több olyan mesterszak van, ami továbbtanulási lehetőséget kínál, így pl. rendelkezik Komplex Rehabilitáció, Neveléstudomány mesterszakkal, valamint Szociálpedagógai mesterszakkal. A DE-GYGYK gyógypedagógus képzésének tudományos-kutatási hátterét erősíti a 2015-ben megalakult Humán Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi Programjának inkluzív nevelés alprogramja, amely összefogja a régióban már folyó gyógypedagógiai kutatásokat, megfelelő garanciát kínál egy dinamikusan fejlődő kutatóműhely megerősödéséhez, s a tudományos kutatás, publikációs tevékenység és szakmai innováció feltételrendszerének biztosításához. A Kar közreműködik az egyetem kutatási stratégiai tervének kialakításában, amely a közoktatási rendszer teljes vertikumában fogalmaz meg átfogó, empirikus kutatási programot a karok, ill. a tanszékek közötti együttműködést szorgalmazva. A karok közötti együttműködés egyik legfontosabb színtere a gyógypedagógia szakkal kapcsolatban az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) oktatóival való együttműködés.
Munkaerőpiaci lehetőségek
A pályakezdő gyógypedagógusok elhelyezkedési esélyei jók, munkaerő-piaci helyzetük stabil, a karunkhoz kötődő régió (Hajdú-Bihar megye, Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) jelentős gyógypedagógus hiánnyal küzd Az Európai Unióban is kiemelt helyen szerepel a fogyatékossággal élő személyek ügye, ennek megalapozásához a karunk hallgatói jelentős segítséget kapnak (idegen nyelvi képzések, külföldi tanulmányutak, ösztöndíj lehetőségek, külföldi vendégoktatók, cserediák programok, uniós pályázatok). Mindehhez hozzájárul a gyakorlatorientált képzés, a tanrendbe beépített kötelező gyakorlatok, hospitálások, önismereti kurzusok és kommunikációs fejlesztő tréningek, amelyek végig kísérik a diákéveket. A gyógypedagógus hivatás az életpálya modell eredményeként napjainkban megfelelő társadalmi és anyagi megbecsülésben részesül.
Frissítés dátuma: 2021.01.22.
Tisztelt Felhasználó!
A Debreceni Egyetem kiemelt fontosságúnak tartja a rendelkezésére bocsátott, illetve birtokába jutott személyes adatok védelmét. Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Debreceni Egyetem a 2018. május 25. napjától kötelezően alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendelet alapján felülvizsgálta folyamatait és beépítette a GDPR előírásait az adatkezelési és adatvédelmi tevékenységébe. A felhasználók személyes adatait a Debreceni Egyetem korábban is teljes körültekintéssel kezelte, megfelelve az érvényben lévő adatkezelési szabályozásoknak. A GDPR előírásait követve frissítettük Adatvédelmi Tájékoztatónkat, amelyet az alábbi linkre kattintva olvashat el: Adatkezelési tájékoztató. DE Kancellária VIR Központ