Sport és egészségnevelési szakcsoport

A sport és egészségnevelés szakmacsoport munkáját a rajz-testnevelés szakcsoportban 1 fő testnevelő tanárral kezdte meg az intézet megalakulásakor. Az eltelt 37 év alatt a hallgatói létszám növekedésével párhuzamosan a létszám 4 főre emelkedett. Az évek során Horváth Tiborné távozott a tanszékről másik munkahelyre, a helyét betöltő Nagy Gyuláné 2000-ben vonult nyugdíjba. A tanszék életében az 1987-es év jelentős fordulópont, ekkor alakult meg a testnevelés önálló csoport, később a főiskolává válás folyamatában 1991-ben a testnevelési tanszék. 2007-től az intézetek megalakulásától lett a tanszék neve Sport és Egészségtudományi tanszék.

A szakmacsoport munkája szervesen kapcsolódott és kapcsolódik a főiskola oktató-nevelő és tudományos munkájához. Az első években a testnevelés módszertan és testnevelés tantárgyak oktatása volt a csoport egyik fő feladata, melyhez a gyakorlati és továbbképzésben, valamint a tudományos munkában való aktív közreműködés társult. A szociálpedagógus és az andragógia szakok bevezetésével jelentősen bővült a tanszék által oktatott tantárgyak köre.

Nagy kihívás volt számunkra az 1984-ben induló 2+1-es képzési modellben való részvétel. Kidolgoztuk a gyermektorna vezetés programját és elsőként az országban készítettünk fel hallgatókat egy szakterület magas szintű művelésére.
Munkánk tárgyi feltételei 1987 márciusában jelentősen megváltoztak. Ekkor került sor egy 30x18 m-es tornaterem, valamint jól felszerelt szertár átadására. A testnevelés órák igényes szervezése mellett lehetőség nyílt változatos tömegsport programok, vetélkedők lebonyolítására, a megyei röplabda bajnokság mérkőzéseire, a Pedagógusjelöltek Országos Spartakiádjaira, a Pedagógusjelöltek Országos Összetett Honvédelmi Versenyére valamint az Egyetemi és Főiskolai Országos Atlétikai Bajnokság versenyeire való eredményes felkészülésre. Legnagyobb sikereket az 1982-ben induló és 1990-ig tartó összetett honvédelmi versenyeken értek el hallgatóink. Baja, Győr, Kaposvár, Szeged, Sárospatak, Pécs a versenysorozat színhelyei, ahonnan dobogós helyezés nélkül egyetlen alkalommal sem tért haza a csapat. 1987-ben Pécsett párbajlövészetben, akadály és terepfutásban egyaránt I. helyezést értek el a lányok, maguk mögé utasítva nagy főiskolák csapatait. Az elért szép eredményhez Nagy Gyuláné és Nagy Gyula edzők lelkiismeretes, szakértő munkája is nagymértékben hozzájárult.

A Pedagógusjelöltek Országos Spartakiádján sok éven keresztül atlétáink és röplabdásaink képviselték méltón intézetünket, később főiskolánkat. Sajnálatos, hogy anyagi és egyéb objektív körülmények miatt mindkét versenysorozat megszűnt. Az utóbbi években az egyetemisták és főiskolások legrangosabb országos atlétikai és sakk bajnokságán is szerepeltek hallgatóink mellyel öregbítették főiskolánk jó hírnevét.

Az 1988/89-es tanév a tanszék munkájának újabb jelentős állomása. A három éves nappali tagozatos képzés keretében beindítottuk a gyermektorna vezetés speciális képzést. A program kimunkálásakor figyelembe vettük a 2+1-es képzés során szerzett tapasztalatainkat. Ebben a formában 16 hallgató szerzett tanúsítványt, melynek birtokában jelenleg is vezetnek gyermektornát óvodájukban.

1990 őszétől újabb képzési formával gazdagodott a tanszék munkája. Már diplomával rendelkező óvodapedagógusok részére 2 féléves gyermektorna vezetés szakosító továbbképzést indítottunk. A képzés programja teljesen megegyezett a nappali tagozatos képzésben résztvevőkével. Az első évben 14 fő tanúsítványt, a további években összesen 92-en oklevelet szereztek. Visszajelzéseink alapján munkájukban eredményesen kamatoztatják a továbbképzésben szerzett ismereteiket.

A hallgatók testnevelése és szabadidős tevékenysége tárgyi feltételének javítása érdekében az elmúlt években 11 pályázatot készítettünk, melyen összesen 840.000.-Ft-ot nyertünk. A nyert összegen turisztikai felszereléseket, kondicionáló gépeket vásároltunk, túrákat szerveztünk a Bükkbe és Zemplénbe, ebből fedeztük a több száz főt megmozgató, hagyománynak tekinthető „Mozgással az egészséges életmódért” tömegsport délután költségeit. Salakos kézilabda és bitumenes street ball pálya épült, bővítve ezzel a hallgatók és a dolgozók szabadidőeltöltésének lehetőségeit.

Munkánk másik fő területe a tudományos munka és a továbbképzésben való aktív részvétel. Kutatómunkánkat három fő területen végeztük a kezdetektől napjainkig. Vizsgálatuk és vizsgáljuk az óvodai testnevelés tartalmi korszerűsítésének lehetőségeit, a hallgatók életmódját, a kisgyermekkorban jelentkező gerinc és lábstatikai elváltozások prevenciójának módjait. A fenti témákban több tanulmány, és cikk, doktori disszertáció, 2 db jegyzet, 2 segédanyag, szöveggyűjtemény készült. Részt vettünk a TONEP testnevelés fejezetének összeállításában a Tevékenységközpontú és a Vidámság háza óvodai programok kidolgozásában dolgoztunk az Országos Testnevelési Szakbizottságban, az óvodai testnevelési albizottságban. Felkérésre az ország különböző városaiban tartottunk több száz előadást, képviseltük a főiskolát országos tudományos konferenciákon, Budapest a Testnevelési Egyetemen, Veszprémben, Baján, Szegeden és a főiskolánk által szervezett konferenciákon.

Bekapcsolódtunk a főiskola továbbképzési munkájába. Bemutató foglalkozásokkal, előadásokkal vettünk részt a határon túli magyar óvodapedagógusok valamint az intenzív továbbképzéseken.
Tudományos munkánkhoz szervesen kapcsolódik a hallgatók TDK-i tevékenységének segítése. Az óvodai testnevelés, gyógytestnevelés, egészséges életmód témakörökben 5 országosan díjazott OTDK dolgozatot készítettek, ill. mutattak be hallgatóink, hozzájárulva főiskolánk e területen végzett eredményes munkájához.

A tanszék megalakulása óta kiemelten kezelte és ma is fontosnak tartja a hallgatók egészséges életmódra nevelését, a szabadidő mozgással történő eltöltése feltételeinek biztosítását, folyamatos javítását a HÖK-el közösen változatos sportprogramok szervezését, lebonyolítását.

Tevékenységek

A tanszék legalapvetőbb tevékenysége az oktatás.

  • Az alapszakokon nappali és levelező tagozaton az alábbi tantárgyak oktatása történik.
    • Óvodapedagógus szak: anatómia-egészségtan, mozgáskultúra I-II-III., mozgásos játékok szerv. Rekreációs testnevelés, testnevelés, testnevelés módszertan
    • Szociálpedagógus szak: A rekreáció elmélete és gyakorlata, társadalomegészségtan, testnevelés, egészségügyi alapismertek, mozgáskultúra I-II. mozgásos játékok szervezése.
    • Andragógia szak: testnevelés, mozgásos játékok szervezése
  • Szakirányú továbbképzésben: mozgásfejlesztés módszertana, egészségnevelés, mozgásos játékok szervezése.
  • Csecsemő- és gyermeknevelő – gondozó felsőfokú szakképzésben: a gondozás elmélete és gyakorlata.

Valamennyi képzési formában, szakon, az oktatás mellett igen jelentős a tanszék szakdolgozati témavezető tevékenysége. A témákat a sport és egészségtudomány köréből írjuk ki. A tanszék jellegéből adódóan kiemelten kezeljük a hallgatók és dolgozók sportolásának és szabadidő eltöltésének szervezését, segítését.

Tervek

  • Tervezzük a sportolási lehetőségek körének bővítését
  • A tanszéki TDK munka újraindítását
  • Az egészséges életmód rendezvényekkel történő népszerűsítését

Humánpolitika

  • A tanszék összetétele:
  • 1 fő főiskolai docens PhD
  • 1 fő dr. univ
  • 1 fő főiskolai adjunktus PhD hallgató
  • 1 fő főiskolai adjunktus
  • 1 fő óraadó

A tanszék tervei között szerepel a PhD fokozattal rendelkezők számának folyamatos emelése.

Legutóbbi frissítés: 2022. 07. 22. 13:59