Kunsági Alexandra Erasmus hallgató beszámolója

Gyakornok neve: Kunsági Alexandra
Helyszín: Spanyolország, Barcelona,
Intézmény: Kinder Barcelona, https://www.yelp.com/biz/kinder-barcelona-barcelona

Időpont: 2017.09.30 – 2017.11.30
Munkaidő: 09:00-17:30
Campus Mundi ösztöndíj


A szakmai gyakorlatom a Kinder Barcelona nevű intézményben töltöttem, amely 0-tól 6 éves korig fogadta a gyermekeket. Ezen belül a Brinkadeira nevű bölcsődében, 1,5-2,5 éves gyermekek között végeztem feladataimat. A csoport létszáma 14fő volt.

Az intézményben délelőtt angol nyelven folyik a nevelés, a délutáni csoportokban spanyolul, a Montessori pedagógia segítségével. Minden reggel 9 órakor érkeztem a csoportba, amely 8.30-tól fogadta folyamatosan a gyermekeket. Ebben az időpontban úgynevezett „Morning Circle” tevékenység vette kezdetét, amelyben én is részt vettem. Angol dalok éneklésével, mondókákkal és tánccal indult a nap. 9 óra 15 perckor előkészületek a tízóraihoz, a csoportban mindenki egyszerre, egy időben ült le az étkezősarokban kialakított helyen, nem volt folyamatos tízóraizás. Szokás szerint minden gyermek magával hozta a napi ételadagot, ugyanis az ebéden kívül a tízórait és az uzsonnát is a gyermekek vitték. Gyümölcsöket, kekszet, és zöldségeket hoztak rendszerint magukkal, amelyet egységesen elosztottak a csoportban egymás között. Étkezés előtt közben és után is segédkeztem, mint pl.  a gondozási feladatok ellátásában (kézmosás, mosdóztatás, valamint az ételek felszolgálása, majd az étkezősarok takarítása is az én feladatom volt).

Ezt követően elkezdődött a gyermekek pelenkázása, amelyben szintén asszisztáltam. Szabadjátékra nem sok idő jutott a csoportban, ugyanis mindig megzavarta a gyermekek játékát a pelenkázás, az öltöztetés, vagy a parkba készülődés. Saját udvar a délelőtti csoportban nem volt, általában egy közeli parkba vitték a gyermekeket játszani ebédig. A parkba menetelnél mindig egy hosszú kötelet alkalmaztak, a gyermekek csoportban való haladásának érdekében. Útközben angol énekekkel és mondókákkal szórakoztattuk a gyermekeket. A parkban eltöltött idő 10:30tól 12:30ig tartott. Ebédre visszatérve, az étkezőhelység előkészítésénél és a kézmosásnál segédkeztem. Az ételt a helyi Nabibi ökológiai étteremből szállították. Étkezés után újra pelenkázás, majd a sziesztához készülődés. A gyermekek itt is magukkal vihették az alvókájukat. Ami érdekes volt, hogy itt nem előzte meg mesemondás a délutáni pihenőt.

A csoportszobán két 14 fős csoport osztozkodott, mindig felváltva tartózkodtak bent, aki épp nem ebédelt, az bent volt és így fordítva. Ideiglenesen tartózkodtak az egyik helységben, míg a másik fel nem szabadult. A szieszta 13.15-től 15.00-ig tartott. Ébredés után újra pelenkázás, majd a csoport fele elkészült a délutáni spanyol nyelvű csoportba, a másik fele várta a szülőket. A délutáni csoportban az uzsonnáztatás után mesemondás következett, délután több lehetőség volt szabadjátékra a gyermekeknek, mint a délelőtti órákban. Montessori játékeszközök kínáltak játéklehetőséget a gyermekek számára, valamint a mozgásigény kielégítése céljából rengetek szivacsot, és benti libikókát találhattunk a csoportszobában. A spanyol nyelvű csoport nagy hangsúlyt fektetett az önállóságra: itt a gyerekek maguk öltözködtek és gyűjtötték össze a tányérokat és evőeszközöket az étkezések után. A délutáni csoport rendelkezett egy kisebb udvarral, amelyben találhattunk egy homokozót és egy trambulint is. Szerdánként és péntekenként az uzsonnát követően egy délutáni séta következett, szintén a kötél segítségével. A gyermekek a kötelet fogták annak érdekében, hogy tartsák a tempót, ne maradjanak le a társaiktól.

A gyakorlatom során kétszer láttam vizuális tevékenységet, a rajzolást és festést az étkezőhelységben bonyolították le. Délelőtti kirándulásként meglátogattuk a helyi könyvtárat, és egyszer elmentünk egy bevásárlóközpontba is. A tenger csak pár perc sétára volt az óvodától, így könnyen és gyorsan megközelíthető volt a gyermekek számára is. Az ösztöndíj ideje alatt részese lehettem egy különleges eseménynek, a Halloweennak. A gyermekek jelmezekbe bújtak, csakúgy, mint a felnőttek. A feldíszített csoportszoba és a tökökkel való tevékenykedés lázba hozták a gyermekeket. Az egész nap jó hangulatban és mókásan telt, a „Morning Circle”-nél is ez a téma kapta a főszerepet, táncos mulatsággal indult a nap. A délutáni mese és a napközben énekelt dalok is követték ezt a témát.

Személyes véleményem és tapasztalatom

 A délelőtti csoport kaotikus volt, a csoportnak nem voltak kialakított vagy megszokott szabályai, a gyermekek önállótlanok voltak, a két pedagógus nem tudott együttműködni, látszódott, hogy nincs összhang a munkájuk során. Ennek lehet az egyik oka, hogy pedagóguscsere volt az érkezésem után. Angol nyelvű csoport ellenére a pedagógusok nem tudtak fejből angolul énekelni, csak kazettát hallgattattak a gyermekekkel, valamint a gyakornok diákok énekeltek dalokat a csoportban.

A gyakorlatom során hiányoltam a szabadjátékot, és egy csupasz jógaterem nem is tud úgy lehetőséget nyújtani a gyermekek számára, amelyen ráadásul két csoport is osztozik. Élvezetes tevékenységre a gyermekek számára ritkán volt alkalom. Az óvoda kevés személyzettel rendelkezett, így a takarító és a dajka munkáját is én végeztem, így alig maradt lehetőségem a pedagógusi feladataim gyakorlására. A reggeli „Morning Circle” kivételével, csak a délután volt lehetőségem a gyermekekkel játszani, különben mindig volt valamilyen feladat a számomra, pl.: konyha takarítása, mosogatógép ki- és bepakolása, pelenkázás, előkészületek elvégzése a sétákhoz, pakolás stb.

A délutáni csoportban már megvoltak a kialakított szokások, a mesemondás, az önállóságra nevelés, a szabadjáték, inkább hasonlított az otthoni óvodák szokásaihoz. Sokkal jobban élveztem ebben a csoportban tevékenykedni, itt nem használták ki a diákokat.

Önértékelés

A nyelvi kompetenciám fejlesztése mellett egy idegen országban sikerült önállóbbá válnom. A szakmai gyakorlatom során sikerült megismernem a bölcsődés korosztályt, megtanultam a velük kommunikálni a testbeszéd és a mimika segítségével. Megtanultam, hogyan kell pelenkázni, gondozni a 3 évnél fiatalabb gyermekeket, ez a tudás hasznos lesz később, ha anya  leszek. Az itt eltöltött idő segített, hogyan legyek következetes, ugyanis az otthoni gyakorlatom során nem mertem hallatni a hangomat, félénkebb voltam. Úgy érzem, a  szakmai gyakorlatom  során jobban merem majd használni a hangom, és a csoport irányítását is könnyebben fogom venni.

 

Kunsági Alexandra - 2017. december 12.

 

Legutóbbi frissítés: 2022. 08. 11. 14:59