Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja szociálpedagógusok képzése, akik képesek elsősorban a gyermek és ifjúsági korosztály tanulási, szociális és mentális problémáit komplex rendszerben kezelni és az érintett személyekkel együttműködésben segíteni, továbbá a gyermek, a fiatal és környezete egyensúlyát fenntartani, helyreállítani, fejleszteni. Képességeik, készségeik és értékrendjük alapján hatékonyan működnek közre a szociális problémák megelőzésében, megoldásában és az érintettek társadalmi integrációjának az elősegítésében. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
Szociálpedagógia szak
A XX. század közepétől kezdődően - először az Egyesült Államokban, majd Európa szerte -egyre nagyobb figyelmet szenteltek a gyermekvédelemnek. Magyarországon a rendszerváltást követően átalakult és kibővült a szociálpolitika intézményrendszere. A gyermekjóléti-gyermekvédelmi, szociális és köznevelési intézmények a korábbiaknál lényegesen magasabb felkészültségű szakembereket kívánnak. Ennek az igénynek a kielégítése érdekében a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán a szakmájukat hittel-meggyőződéssel vállaló, a munkaerő-piaci igényekhez igazodó szociálpedagógus hallgatók képzését végezzük.
Érdemes nálunk szociálpedagógiát tanulni, mert
- a képzés során arra törekszünk, hogy az elméleti ismeretek elsajátítása mellett megfelelő gyakorlati tapasztalatot is szerezzen a hallgató,
- a karunk és a szaktanáraink által szervezett intézménylátogatások, terepgyakorlatok és szakmai kirándulások nemcsak a szakmai ismeretek elmélyülését, hanem a csoport együttműködési készségének kialakulását is segítik,
- különösen nagy hangsúlyt fektetünk a szociálpedagógus hivatás során nélkülözhetetlen helyzetfelismerő, problémameglátó és problémamegoldó képességek fejlesztésére,
- a szakon tanulók elsajátítják a tudományos kutatás módszertani alapjait,
- terepgyakorlati támogatással segítjük a hallgatókat,
- köszönhetően a kar kiterjedt nemzetközi kapcsolatainak, az ERASMUS program keretén belül a külföldi tanulmányokat is segítjük.
A szociálpedagógia szakra elsősorban várjuk azokat, akik
- szeretnek gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozni,
- elkötelezettek a gyermekek, a fiatalok, a rászorulók fejlesztésében, segítésében,
- kreatívak a szabadidős tevékenységek szervezésében,
- motiváltak a társadalom szociális, gyermekvédelmi és oktatási rendszerének megismerésében és
- hatékonyak az emberi kapcsolatok kezelésében.
Mit fog tanulni? Hogyan épül fel a képzés?
Társadalomtudományok és bölcsészettudományok (szociológia, jogtudomány, neveléstudomány, pszichológia, multidiszciplináris társadalomtudományok) 135-180 kredit, amelyből
- szociálpedagógia, szociális munka elmélete, gyakorlata, munkaformái és módszerei 50-55 kredit;
- társadalomismeret 20-30 kredit;
- társadalom és szociálpolitika 9-18 kredit;
- pszichológia 20-30 kredit;
- pedagógia 20-30 kredit;
- jog és jogi igazgatás 9-18 kredit;
- egészségügyi és egészségtudományi ismeretek 6-10 kredit.
Szakmai gyakorlat
Különösen fontosnak tartjuk, hogy a szociálpedagógia szakon végzettek releváns szakmai gyakorlatot szerezzenek. Ennek érdekében a kar együttműködési szerződéseket kötött különböző intézményekkel, így biztosítani tudja a hallgatók számára a szakmai gyakorlati helyet. A képzés során félévről-félévre nő a gyakorlati órák száma, segítve ezzel az elméleti és gyakorlati ismerek szintetizálását, a hallgatók egyre önállóbb gyakorlati feladatmegoldását. Az utolsó félévben összefüggő gyakorlati képzésben (30 kredit) vesznek részt a hallgatóink, különböző terepeken többek között szociális, gyermekjóléti-gyermekvédelmi, köznevelési intézményekben.
Továbbtanulási lehetőségek a debreceni egyetemen, az alapszakon megszerzett diploma után
- A Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar szociálpedagógia mesterképzésén és a
- Bölcsészettudományi Karon a szociálpolitika és szociológia, neveléstudomány mesterképzési szakokon.
Szakmai karrierépítési lehetőségek az alapdiploma megszerzését követően
- a gyermek- és ifjúságvédelem területén közintézményekben (óvodák, általános iskolák, középiskolák, kollégiumok)
- gyermekjóléti-gyermekvédelmi intézményekben (család-és gyermekjóléti szolgálat/központ, átmeneti gondozás intézményei, gyermekotthonok, lakásotthonok, területi gyermekvédelmi szakszolgálat stb.)
- szociális intézményekben (szociális alapszolgáltatásokban pl. házi segítségnyújtás, nappali ellátást nyújtó intézmények, szakosított ellátást nyújtó intézmények pl. ápolást gondozást nyújtó, rehabilitációs, átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények,stb.)
- fogyatékossággal élőket ellátó szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi és nevelési-oktatási intézményekben,
- bűnmegelőzési-végrehajtási intézetekben,
- civil szervezetekben( egyesületeknél, alapítványoknál),
- szociális és gyámhivataloknál