Biczó Márton 4. évfolyamos kétszakirányos (TANAK, Logopédia) hallgató vagyok. A 2021/2022 egyetemi tanév őszi szemeszterét az Egyesült Királyságban a Plymouth-i Egyetemen töltöttem.
- Pályázat, kapcsolat felvétel
Az Erasmus ösztöndíjról a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán egy Erasmus programot népszerűsítő részletes és informatív előadás keretében hallottam először, melyet Dr. Nemes Magdolna tanárnő prezentált a hallgatóknak. A tájékoztatókor harmad éves egyetemi diák voltam, aki megfelelt az ösztöndíj igénybevételéhez szükséges összes kritériumnak, így ezek alapján és támogató környezetem biztatásából és mintájából erőt merítve elszántam magam, hogy részt vegyek az Erasmus programban. Egyrészt azért, hogy tovább fejlesszem nyelvtudásom és építsem nemzetközi kapcsolati tőkémet, másrészt pedig, hogy megismerjek egy új kultúrát és ezáltal kitágítsam a látásmódomat, mely hozzájárul a szakmai sokszínűséghez.
A Plymouth-i Egyetemmel való kapcsolatfelvételt és a jelentkezéshez szükséges adminisztrációs dokumentumok kitöltését és a szerződés megkötését segítette a kar Erasmus koordinátora, Gargya Katalin és Dr. Nemes Magdolna tanárnő. Ezt követően a fogadó egyetem villámgyorsan felvette velem a kapcsolatot és tájékoztatott a szükséges információkról, melyek a kiutazással és a beiratkozással voltak kapcsolatosak.
- Kiutazás és teendők
Ezen információk tudatában 2021.szeptember 10.-én utaztam ki (2 héttel a szemeszter kezdete előtt) az Egyesült Királyságba. Budapestről a bristoli nemzetközi repülőtérre érdemes repülni, mivel innen busszal két óra távolságra van Plymouth. A korábbi kiutazásnak az volt a célja, hogy megismerhessem a várost és az egyetemet, illetve, hogy részt tudjak venni a beiratkozási konzultációkon, tantárgyfelvételen és a nemzetközi hallgatók fogadására rendezett barátságos hangulatú, ismerkedési eseményeken. A kezdeti kötelező teendők száma csekély volt, mivel a két beiratkozási konzultáción (mely magába foglalta a tantárgyak felvételét) való részvételen kívül egy a Plymouthi Egyetem honlapján elérhető online beiratkozási dokumentumot kell kitölteni. Én a fennmaradó temérdek szabadidőmet az egyetem és a környék megismerésére, feltérképezésére fordítottam, továbbá törekedtem, hogy minél több izgalmas ingyenes, egyetemi programon tudjak részt venni (pl. hajótúra, az egyetem történetét bemutató előadás, Fish and Chips Party; egyetemi idegenvezetésen, melynek célja az volt, hogy segítse az egyetemi épületekben való tájékozódást) a szemeszter megkezdése előtt.
- Szállás
A nemzetközi diákok túljelentkezése miatt számomra nem tudtak kollégiumi férőhelyet biztosítani, de ajánlottak diákszállókat, melyek az egyetem közelében, megfizethető áron kínáltak szállást. Ezek közül én az Alexandra Works-ot választottam (amely 15 perc sétára volt az egyetemtől), ahol egy saját fürdővel és mosdóval rendelkező tágas, komfortos szobát kaptam. A konyhát és a társalgószobát három szomszédommal együtt használtam, akik nagyon kedvesek és barátságosak voltak, így gyakran közösen töltöttük szabadidőnket. Mindig együtt végeztük el a konyha és a társalgó tisztántartásához szükséges teendőket. A konyha alkalmas volt sütésre, főzésre, ezen kívül fel volt szerelve kenyérpirítóval, elektromos vízforralóval, mikrohullámú sütővel, viszont bizonyos konyhai eszközöket sajátmagunk számára kellett biztosítani, mint például serpenyő, evőeszközök, tányérok. A szálláson volt porszívó, vasaló, felmosó, partvis és lapát, a diákszállón belül mosoda is volt.
Egyetem, oktatás
Az egyetemen három tantárgyam volt (Multi Professional Perspectives, An Introduction to Early Childhood Studies, Perspectives on Child Development), ebből két kurzust tömbösített óraszámban oktattak. Ezeket a magas óraszámú (elsőéves) tantárgyakat felváltva tartották, amely azt jelentette, hogy az egyik kurzus (An Introduction to Early Childhood Studies) a szemeszter feléig tartott, utána lezárult egy írásbeli számonkéréssel (beadandóval). Az egyetemi félév közepén kezdődött a másik tantárgy (Perspectives, An Introduction to early childhood studies), amely a szemeszter végéig tartott és szintén egy írásbeli számonkéréssel (beadandóval) zárult. A harmadik (másodéves) tantárgy (Perspectives on Child Development) volt, amelyből heti egyszer kétórás előadást tartottak a szemeszter elejétől a végéig és szintén egy írásbeli hosszú esszé leadásával zárult. A szemináriumokon rengeteg interaktív, gyakorlat-orientált csoportos feladatot csináltunk, amelyek elvégzése szintén szükséges volt a tantárgyak teljesítéséhez pl. szakirodalmak elemzése vagy tartalmuk közös feldolgozása, vendégelőadók által tartott órák összegzése és közös elemzése vagy az adott témával kapcsolatos egyéni vélemény kifejtése. Számomra legérdekesebb követelmény teljesítése a kora gyermekkori intézményrendszerek csoportos meglátogatása volt. Én és két csoporttásam egy childminder-t (gyermekgondozót) látogattunk meg, akivel készítettünk közösen egy interjút a munkájáról és az ezzel járó pozitív és negatív tapasztalatokról, amelyet egy PowerPoint-os diasor formájában prezentáltunk a többi csoporttásunknak. Összeségében az oktatás nagyon intenzív és élményekben gazdag volt a Plymouth-i Egyetemen, amely így nem vált unalmassá vagy monotonná, hanem az egész szemeszter alatt meg tudta őrizni az újszerűségét és komplexitását.
- Étkezés és szorakozás
Az egyetemen rengeteg színes étkezési lehetőség közül lehet választani vegetáriánusoknak, vegánoknak, húsimádóknak egyaránt pl. Drake’s Kitchen, Reservior Vegeterian Bistro, RLB Terrace Café, Library Café, Loafers, Cookworthy Cooks, JB’s Café. Ha nincsen lehetőséges és idő a hosszas, kiadós étkezésre, akkor a minden épületben megtalálható snackautomaták átmenetileg megfelelő megoldásként szolgálhatnak, de mivel az egyetem a városközpontban található, ezért rengeteg gyorsétterem franchise, kávézó és bevásárlóközpont van a közelben. A sokszínűség és a temérdek választási lehetőség igaz a szórakozóhelyekre és az ezekben rendezett eseményekre is. Az egyetemen minden pénteken, szombaton van bulizásra lehetőség, ahol fellépnek helyi zenekarok, de ezen kívül vannak jeles alkalmak, események pl. Harvest Festival, Halloween Party, Bonfire Night, Christmas Party and market.
- Személyes benyomások élmények
Legjobban a végtelen zöld angol vidéket szerettem a mérsékelt klímájával és tengerpartjaival, amely magában hordoz minden természetességet és érintetlenséget. Mert bármikor elém tárult ez a tájkép számomra megunhatatlan és mindig valami új volt.
A legfurcsább élmény az volt, hogy Angliában számos helyen nem használnak keverős csapot, hanem a hideg és meleg víz külön jön két egymásmelletti csapból. Angliában ez volt a hagyományos, de már az esetek többségében (például az egyetemen a diákszállón) keverős csapot használnak, köszönhetően a multikulturális hatásoknak.
Hiányozni fog a Plymouth-i életem, de talán legjobban az angol tradicionális konyha (Black pudding, Chrismas pudding, Cornish pastry, Fish and Chips, Cream Tea) és az angol vidék miliője.
Sohase gondoltam volna, hogy ilyen sok időt tartósan külföldön tudok tölteni és mindemellett tanulhatok, szórakozhatok és megismerkedhetek új kultúrákkal, emberekkel és helyekkel. Számomra ez az Erasmus félév életem egyik legmeghatározóbb élménye és kihívása volt, amelynek nem bántam meg egyetlen percét sem még az akadályok és a nehézségek ellenére sem. Hiszen mindez a személyiségem fejlődését és önmagam behatóbb megismerését szolgálta. Felfedezhettem a csodaszép Devont és környékét, amelynek az emléke mindig velem marad és mindig jó szívvel fogok visszagondolni erre az életre szóló élményre.