Rétháti Csilla (2021). Hátrányos helyzetű gyermekek nyelvi fejlettsége.
Különleges Bánásmód, 7. (2). 77-88. DOI 10.18458/KB.2021.2.77
Absztrakt
A tanulmány a szociokulturális háttérből fakadó problémákkal élők gyermekeinek nyelvi problémáival foglalkozik. A gyermekek a korlátozott nyelvi kódot használó környezetből nagy eséllyel nyelvi hátránnyal, nyelvi késéssel indulnak, ezen képességbeli deficitek nem, vagy csak mérsékelten csökkenek az intézményes nevelés-oktatás évei alatt. A bemutatásra kerülő pilot vizsgálatban n=20 fő Borsod-Abaúj- Zemplén megye, három községben élő, hátrányos helyeztű cigány/roma gyermekek és szüleik vizsgálati eredményeinek elemzésére került sor. A vizsgálatban a Szülői Bánásmód Kérdőív (H-PBI, Gordon, 1979), a LAPP Aktívszókincs-vizsgálat (Lőrik és tsai, 2015), és a Dr. Juhász Ágnes és Bittera Tiborné (1995) által kidolgozott megkésett/akadályozott beszédfejlődésű gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének vizsgálatára került sor. Az eredményeket a kismintának megfelelően egyszerű leíró statisztika alapján értelmeztük, s a következtetések levonását is mértéktartóan kezeljük.
Rétháti Csilla (2021). Utógondozói ellátásban részesülő fiatalok jövőképe
In: Rákó, Erzsébet (szerk) Tanulmányok a gyermekvédelem területéről Debreceni Egyetem Kiadó
Absztrakt
A tanulmány témája az utógondozói ellátásban részesülő fiatalok jövőképének vizsgálata. A kvalitatív vizsgálatban arra a kérdésre keressük a választ, hogy a gyermekvédelmi szakellátásban felnőtt fiatalok miként értékelik saját esélyeiket a felnőttvilágban.
Rétháti Csilla és Rákó Erzsébet (2022): Speciális feladatot ellátó szakiskolák dokumentumainak összehasonlító elemzése eltérő gazdasági státuszú régiókban.
Különleges Bánásmód, 8. (4). 19-31. DOI 10.18458/KB.2022.4.19
Absztrakt
A tanulmány a szakiskolák lemorzsolódást csökkentő stratégiáinak vizsgálatával foglalkozik az Észak-magyarországi, Észak-alföldi és Nyugat-magyarországi régiókban. Arra keressük a választ, hogy a szakiskolák és az ott tanító pedagógusok milyen pedagógiai módszereket alkalmaznak a lemorzsolódás csökkentésére. A kutatás dokumentumelemzésen alapul, ami a szakiskolák pedagógiai és szakmai programjainak
meghatározott szempontok alapján történő áttekintését foglalta magában. Arra a kérdésre keressük a választ, hogy hogyan jelenik meg a hátránykompenzáció a szakiskolák pedagógiai és szakmai programjában.