Pannónia Ösztöndíjprogram (Lengyelország, Krakkó)

2025. október 20-24.

Pannónia Ösztöndíjprogram
fogadóintézmény: The Pontifical University of John Paul II in Krakow / II. János Pál Pápa Egyetem
Lengyelország, Krakkó
2025. október 20-24.


A Pannónia Ösztöndíjprogram keretében megvalósuló rövid távú csoportos hallgatói mobilitáson oktatóként vettünk részt.  A mobilitás során 7 szociálpedagógia BA és nyolc gyógypedagógia szakos hallgatót kísértünk, akik különböző szakmai és kulturális programokon vettek részt. A látogatás célja az oktatási tapasztalatok cseréje, a nemzetközi együttműködés erősítése, valamint a magyar és lengyel felsőoktatási intézmények közötti kapcsolatok fejlesztése volt.


A mobilitás során több órát tartottunk mind magyar, mind lengyel hallgatók számára. Nemes Magdolna órái a kultúra és az oktatás kérdéseire épültek, különös tekintettel az önkéntes munkára és annak gyógypedagógiához kapcsolódó aspektusaira. Szecskó János órái a kultúra, a társadalmi problémák és a szociális munka és az iskolai szociális munka gyakorlati kérdéseire épültek, különös tekintettel a gyermekvédelemre, a prevencióra és a közösségi beavatkozásokra. A hallgatók aktív részvétellel, kérdésekkel és saját tapasztalataik megosztásával járultak hozzá a közös gondolkodáshoz, ami rendkívül inspiráló volt számunkra is. 
Az interkulturális tapasztalat különösen értékesnek bizonyult, mivel lehetőségünk nyílt összehasonlítani a magyar és lengyel oktatási rendszerek működését.


Október 23-án előadóként részt vettünk a „Life is a Good: Education, Family, Work. Challenges for Modern Education” című nemzetközi konferencián. Nemes Magdolna a magyarországi SNI-tanulók iskolarendszerű nevelését és a rendszer jelenlegi kihívásait, Szecskó János pedig az iskolai szociális munka rendszerét, annak fejlődési ívét és jelenlegi kihívásait mutatta be.
A szakmai programokat kiegészítették különböző kulturális események és intézménylátogatások, amelyek során betekintést nyertünk a lengyel kulturális és történelmi örökségbe. Ezek az élmények nemcsak a hallgatók számára voltak maradandóak, hanem hozzájárultak a közösségépítéshez és a nemzetközi nyitottság fejlesztéséhez is.
A mobilitás során szerzett tapasztalatok legfontosabb tanulsága az volt, hogy a nemzetközi szakmai kapcsolatok személyes találkozásokon keresztül válnak igazán élővé és termékennyé. A kulturális különbségek mellett számos hasonlóságot is felfedeztünk az oktatási kihívások és a fiatal generációval való munka terén, ami megerősített abban, hogy a közös gondolkodás és kutatás hatékonyan segítheti mindkét fél fejlődését.


A mobilitás során szerzett tapasztalatokat be kívánjuk építeni a további oktatói munkába, különös tekintettel az interkulturális szemlélet és a nemzetközi példák integrálására. Emellett célunk, hogy hallgatóinkat is motiváljuk a nemzetközi mobilitási programokon való részvételre, hiszen ezek nemcsak szakmai fejlődést, hanem személyes és közösségi élményeket is biztosítanak. A mobilitás egy másik fontos hozadéka volt, hogy megkezdtük egy közös tanulmány előkészítését, amely a szociálpedagógia és gyógypedagógia szak nemzetköziesítési lehetőségeit mutatja be.
Összességében a krakkói mobilitás szakmailag és emberileg is rendkívül gazdagító tapasztalat volt, amely hosszú távon hozzájárulhat a nemzetközi együttműködések elmélyítéséhez és az oktatás minőségének fejlesztéséhez.


dr. Nemes Magdolna és Szecskó János

 

Legutóbbi frissítés: 2025. 11. 17. 08:25