Fogadóórák 2024/2025 tanév - I. félév
A tanszék dolgozói
Dr. Pálfi Sándor
Publikációk: mtmt
Vargáné dr. Nagy Anikó
Publikációk: mtmt
Dr. Szerepi Sándor
Publikációk: mtmt
Dr. Rábai Dávid
Publikációk: mtmt
Dr. Fenyő Imre
Publikációk: mtmt
Dr. Németh Nóra Veronika
Publikációk: mtmt
Szőllősi Tamás
A Gyermeknevelési Tanszék múltjának rövid áttekintése
A Tanszék jogelődje: 1971-1974-ig a Nyíregyházi Tanárképző Főiskola hajdúböszörményi tagozatának szervezeti egységeként működött.
Önálló 1974-2000-ig: Neveléstudományi Tanszék néven. 2000-től jelenig Gyermeknevelési Tanszék néven működik.
Tanszékvezetők
- 1971 – 1988 Dr. Kovács György kandidátus, intézetalapító igazgató az Óvodapedagógia és a Játékpedagógia hazai megalapítója, a Játék Fórum elindítója
- 1988 – 2008 Kövér Sándorné dr. főiskolai tanár, tanszékvezető főigazgató a vezető óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szak megalapítója és működtetője
Tevékenységek
A Tanszék oktatói három szakon képeznek hallgatókat:
- óvodapedagógus
- szociálpedagógia
- andragógia szakokon nappali és levelező tagozaton.
Ugyanakkor jelentős szerepet vállalnak a szakdolgozatok konzultálásában
- szakirányú továbbképzésekben
- a vezető óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szak megalapításában és működtetésében Kövér Sándorné dr. szakvezető irányításával
- a hallgatók szabadidős tevékenységeinek szervezésében
- a Tudományos Diákköri munka patronálásában
- a gyakorló óvodapedagógusok országos továbbképzésében, konferenciák szervezésében és programjaiban
- a felsőoktatás korszerűsítésére irányuló projekt kidolgozásában (kompetencialapú pedagógusképzés HEFOP3.3.2.)
- alternatív óvodai nevelési program készítésében (Lépésről – Lépésre Program, Vidámság Háza program)
- a tantervi korszerűsítésben
- közreműködtek nemzetközi projektekben (Leonardo II., Erasmus)
- az országos és nemzetközi Játékpedagógiai Fórum hagyományainak folytatásában
Oktatott tantárgyak
- Általános pedagógiai, alapozó, törzstárgyak
Közreműködnek
- szakmai modulok elméleti és gyakorlati trágyaiban
- speciális pedagógiai modulok tárgyaiban
- óvodapedagógusok és szociálpedagógusok gyakorlati képzésében
- Humán erőforrás-fejlesztés
- Jelenleg a fiatal tanszéki oktatók közül 3 fő rendelkezik PhD minősítéssel, 4 fő PhD hallgató. A korábban kidolgozott BA tantervben több olyan korszerű, a társadalmi, területi igényeket figyelembe vevő tantárgy oktatására kerül sor folyamatosan, amelyek egy-egy új területre történő felkészülést, tanagyag kidolgozást tesznek szükségessé (multikulturális – interkulturális nevelés, differenciáló pedagógia, integráció, korszerű tanuláselméletek, és tanításmódszerek, pedagógiai alternatívák, kompetenciafejlesztő tréningek)
Kapcsolattartás a szakmai élet gyakorlatával
Az utolsó éves hallgatók zárófoglalkozásain, a mentorok továbbképzésein, az egész országra kiterjedő előadássorozatok keretében oktatóink élő kapcsolatot tartanak a gyakorlattal. Az aktuális szakmai problémákról közvetlenül és rendszeresen tájékozódnak, ezeket kutatási programjaikba beépítik.
A tanszék tervei
A tanszéki kutatások prioritásainak meghatározását követően a team munka kiszélesítése az egyetem karainak és a területi intézményekkel (óvodák, bölcsődék) való együttműködés fokozásával.
Kiemelt kutatási témák
- Kompetencia alapú képzés elméleti, gyakorlati és módszertani kérdései
- A XXI. századi kisgyermekkor jellemzői széles vertikumú témakör
- A HEFOP 3.3.2. pályázat szakmai eredményeinek beépítése a kompetencialapú képzésbe szakjainkon
- Segédjegyzetekkel a hallgatók önálló tanulásának segítése
- A HEFOP oktatói és hallgatói kézikönyveinek alkalmazása az interaktív és kooperatív tanulási folyamatokban
- Pályázati aktivitás folytatása
- Konferencián való részvétel és publikációs motiválása