Péter Csaba

A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeikre

Szűcs Tímea, Péter Csaba
A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire
In: Váradi, Judit (szerk.) Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. 
Budapest, Magyarország : Magyar Művészeti Akadémia (2020) pp. 151-169. , 19 p.

 

Absztrakt

A XXI. században számos nemzetközi és hazai szakirodalom támasztja alá objektív mérőeszközök segítségével a zene- és a művészetek tanulásának pozitív hatásait. Ahhoz azonban, hogy a gyermekek eljussanak ezekre az extrakurrikuláris foglalkozásokra, szükséges a szülői támogatás mind a hozzáállásban, mind a technikai megvalósításban. Jelen kutatásunkban a szülők szerepét vizsgáljuk gyermekeik művészeti tevékenységeiben. A kutatás során kvantitatív módszert alkalmaztunk önkitöltős, papíralapú kérdőív formájában, amelynek empirikus területe az Észak-Alföld régió. Vizsgálatunk során a területiség, a kulturális tőke és a gazdasági tőke hatásait is elemezzük a művészeti tevékenységekre.

Kulcsszavak: extrakurrikuláris tevékenységek, szülői hatás, kulturális tőke, gazdasági tőke.

 

 

A hangverseny-látogatás új formái a digitális térben

Váradi Judit, Péter Csaba
A hangverseny-látogatás új formái a digitális térben
In: Váradi, Judit (szerk.) Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban 
Budapest, Magyarország : Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (2022) 132 p. pp. 117-132. , 16 p.

 

Absztrakt

A világjárvány idején a kulturális fogyasztás új formái alakultak ki, azonban az előadói és hallgatói tér megváltozása a zenei élményt is befolyásolja. Jelen tanulmányunk az „Online tér megjelenése a művészeti oktatásban” kutatás egy szelete, amely a zeneművészet területén oktató pedagógusok és oktatók „hangversenylátogatásának” megváltozott szokásait vizsgálja. A kutatás vizsgált időszaka a 2020 tavaszán Magyarországon a Covid-19 vírus miatt kialakult pandémiás időszakra fókuszál és arra a kérdésre keresi a választ, hogy miként változtatta meg a pedagógusok és oktatók kultúrafogyasztását a vírus miatt kialakult helyzet. Korábbi tanulmányok rámutattak, hogy a digitális adathordozók és platformok egyre nagyobb teret nyernek és az internet valójában csak egy új helyszínt kínál a közönség és az előadó kapcsolatának. Kérdőíves felmérésünkben 134 zenetanár vett részt. A minta nem általánosítható a társadalom egészére, azonban egy olyan réteg véleményét mutatja meg, akik jól ismerik a témát. A válaszadók többsége az online hangversenyek gazdag kínálata és kényelme ellenére várja a hangversenylátogatás megszokott formáit és visszatérve a fizikai közös terekre mégis az élőzenei események élményét választják.

Kulcsszavak: zenehallgatás, hangversenylátogatás, online hangverseny

 

 

Attendance of Pop and Classical Music Concerts among the Hungarian Youth
Péter Csaba
Attendance of Pop and Classical Music Concerts among the Hungarian Youth
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH 3 : 1 pp. 67-74. , 8 p. (2021)

 

Absztrakt

In this paper we wanted to give a comprehensive picture of capital theories from a theoretical point of view, looking at it from several angles. In our empirical study, we analyzed the Hungarian Youth Research 2016 database, which was recruited Hungarian youth aged 15-29. The study was conducted with several variables in mind, mapping the influence they have on the attendance of classical and pop music concerts. We took into account the gender, age, place of residence of the respondents, the highest level of education and looked at the frequency of the concert attendance by counties and regions. Our results show that many variables influence the frequency of attendance at concerts by both genres.

 

 

A szülők művészeti múltja és jelene.

Péter Csaba, Radócz József Miklós, Mike Ádám
A szülők művészeti múltja és jelene.
In: Váradi, Judit (szerk.) Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. 
Budapest, Magyarország : Magyar Művészeti Akadémia (2020) pp. 117-135. , 19 p.

 

Absztrakt

Jelen tanulmányunkban arra keressük a választ, hogy a vizsgálatban szereplő szülők múltjában és jelenében hogyan jelenik meg a művészetoktatás. Először is többféle nézetet áttekintve röviden ismertetjük a szakirodalmi hátteret, majd pedig a kutatás eredményeit mutatjuk be. Az adatok feldolgozása során kiderült, hogy több olyan tényezőt is találunk, amely magyarázó erővel bír annak tekintetében, hogy a szülők végeztek-e a múltban és végeznek-e a jelenben művészeti tevékenységeket. A kapott eredmények az anyák irányába billennek. Elmondható, hogy a zenei tevékenységek domináltak inkább a múltban és a jelenben egyaránt.

Kulcsszavak: művészet, szülők, művészeti képzés.

 

 

A zenei nevelés fontossága és hatásai. Tehetségmodellek.

Péter Csaba
A zenei nevelés fontossága és hatásai. Tehetségmodellek.
PARLANDO: ZENEPEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT Paper: 2019. 2. szám (2019)

 

Absztrakt

Dolgozatunkban a zenei nevelés fontosságát taglaljuk. Pozitív hatások mélyreható feltárása volt a cél, nem titkoltan későbbi kutatásunkat elméleti szempontból megalapozva. Áttekintjük, hogy mely területeken figyelhető meg a zenetanulásnak jótékony transzferhatásai. Elindulva onnan, hogy honnan kezdődik a zenei nevelés és hová juthat el az, aki a zenei pályát választja. Megfigyelhető konkrét területek, amelyekre bizonyítottan hatást gyakorol a zene, de olyan kutatások is, amelyek a zeneoktatás fontosságát maguktól az oktatásban részt vevő növendékek véleménye alapján határozza meg. Ismertetjük a zenei tehetség fogalmát és bemutatjuk az úgynevezett tehetségmodelleket, amik képet adnak arról, milyen háttértényezők szükségesek ahhoz, hogy tehetségről beszélhessünk. A dolgozat szerves része egy zenéhez való hozzáállást vizsgáló kutatás bemutatása. Érdekes eredmények figyelhető meg a zenével aktívan nem foglalkozók zenével kapcsolatos nézőpontjában.

Kulcsfogalmak: zenei nevelés, transzferhatás, zenei tehetség, tehetség, tehetségmodellek

Legutóbbi frissítés: 2024. 02. 02. 13:48