A kutatás aktuális állása
Az egyéni és közös értelmezéseket követően jöttek létre a fő-és altémák, amelyek a gyermeki jogcsoportokra (részvétel, ellátás/gondoskodás, védelem) levetítve kerültek meghatározásra. A főtémák a következők lettek: a szabadság játéka, önkifejezés, felnőtt dominancia, gyermeki autonómia, környezet, jelentős emberek és a létszükségletek. A hét fő témához tartoznak még a további altémák, amelyek a kontextus értelmezését hivatottak elősegíteni. A kutatók megvizsgálták azt is, hogy milyen vertikális (gyermek, szülő, pedagógus, kutató) és horizontális (a gyermek fejlődése, exploráció, szubjektivitás, megbecsülés, egyediség, tapasztalat) síkokon értendő behatások érik a megadott témákat, majd mindezen összefüggéseket egy szemléletes ábrán jelenítették meg.
2022. szeptember közepén egy újabb két napos workshop keretén belül a kutatók finomították az eddig meghatározott elemeket, majd azon dolgoztak, hogy az Óvodai nevelés országos alapprogramjához fogalmazzanak meg egy mellékletet/ajánlást, amelyben a korábban meghatározott hét fő témához igyekeztek magyarázatot és értelmezést nyújtani szakmabeliek számára a mindennapos gyakorlat segítésének céljával.