Fogadóórák 2022/2023 tanév - II. félév
Az Intézet dolgozói
Dr. Gortka-Rákó Erzsébet

Publikációk: mtmt
Dr. Szilágyi Barnabás

Publikációk: mtmt
Dr. Mező Katalin

Publikációk: mtmt
Dr. Pető Ildikó

Publikációk: mtmt
Papp-Varga Eszter

Publikációk: mtmt
Simándiné Pap Johanna

Publikációk: mtmt
Szabó-Rétháti Csilla

Publikáció: mtmt
Dr. Dankovics Natália

Publikációk: mtmt
Nagy Erika

Dr. Nemes Magdolna

Publikációk: mtmt
Krániczné Dr. Szabó Ágnes

Nagygyőryné Kerti Ibolya

Borza Beáta

További oktatóink
- Balázs Tünde, gyógypedagógus
- Dr. Batta József, fül-orr gégész szakorvos
- Dr. Diószeghy Péter, neurológus
- Dr. Ditrói Eszter, nyelvész, tanár
- Drénné Molnár Erika, gyógypedagógus
- Dr. Farkas Gyöngyi, gyermekpszichiáter szakorvos
- Sajtos Ildikó, gyógypedagógus
- Szele Anna Szabina, pszichológus
- Dr. Széll Róbert Ferenc, orvos
- Dr. Lajos Péter, gyógypedagógus, pszichológus
- Dr. Rezes Szilárd Gyula, fül-orr gégész szakorvos
- Szabó Dóra, gyógypedagógus
- Dr. Kondé Zoltánné Dr. Inántsy- Pap Judit, pszichológus
- Váradi Éva, óraadó
- Mile Zsuzsanna, gyógypedagógus
A DE GYGYK gyógypedagógia szak együttműködő partnerei és gyakorlati helyet biztosító intézményei
A Pszichológia és Gyógypedagógia Intézet bemutatása
A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán 2014 szeptemberében alakult meg a Pszichológiai- és Gyógypedagógiai Tanszék, ami 2017 novemberétől intézeti formában működik tovább. A tanszék létrehozásának elsődleges célja az volt, hogy a régió gyógypedagógus utánpótlását, illetve a folyamatos szakmai továbbképzésüket biztosítsa. A Debreceni Egyetem által meghirdetett gyógypedagógia szakra jelentkezők száma indokolttá tette, hogy a tanszék intézeti rangot kapjon.
Az intézet vezetője: Dr. Gortka-Rákó Erzsébet
A képzés szakfelelőse: Dr. Pető Ildikó
Jelenleg három szakirányon – Értelmileg akadályozottak pedagógiája, Tanulásban akadályozottak pedagógiája és a Logopédia szakirányon - folyik az alapképzés. Karunkon a gyógypedagógia alapszak elvégzésére mind nappali, mind levelező tagozatos formában lehetőség van, valamint szakirányú továbbképzéseket is szervezünk mindhárom szakirányon.
Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány (Szakirány felelős: Dr. Pető Ildikó)
A szakirány az értelmileg akadályozott gyermekek speciális nevelési szükségleteinek diagnosztizálására, gyógypedagógiai jellegű fejlesztési, nevelési és oktatási feladatok ellátására és a felnőttek élethosszig tartó pedagógiai kísérésére készíti fel a hallgatókat.
Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány (Szakirány felelős: Dr. Mező Katalin)
A szakirány a tanulásban akadályozott gyermekek speciális nevelési szükségleteinek diagnosztizálására, gyógypedagógiai jellegű fejlesztési, nevelési és oktatási feladatok ellátására készíti fel a hallgatókat.
Logopédia szakirány (Szakirány felelős: Krániczné Dr. Szabó Ágnes)
A logopédia a hang-, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarokkal, a specifikus tanulási zavarokkal és a nyelés zavarokkal érintett személyek logopédiai ellátását –perventív, diagnosztikai és fejlesztő - segítő tevékenységre készít fel.
Szakirányú továbbképzés
2017-től szakirányú továbbképzéseket szervezünk Értelmileg akadályozottak pedagógiája, Tanulásban akadályozottak pedagógiája és a Logopédia szakirányon.
Az Intézet oktatói - a tudományos tevékenység mellett - egyrészt a kar jelenlegi képzésein belül a pszichológia tudományhoz kapcsolódó szakterületek oktatását végzik, másrészt a kar más szakjain gyógypedagógiai ismereteket oktatnak. A kar teljes képzési vertikumában, alapképzési szakon (BA) és mesterszakon (MA) –, illetve nappali és levelező tagozaton egyaránt közreműködnek az oktatásban, valamint az intézet oktatói az oktatói munkájuk mellett ellátnak más, kari, intézményi feladatokat is. Az intézetben oktató tanárok szakterületei széleskörűek, többségükben sokéves szakmai gyakorlattal rendelkeznek. Kurzusaik, kutatási témáik részben ugyan különbözőek, de a tudományterületen belül maradva eredményesen kiegészítik egymást.
Különösen fontosnak tartjuk, hogy a kutatói munka a hallgatók intenzív bevonásával valósuljon meg, így az intézmény küldetési nyilatkozatával összhangban szakmai kutatóműhelyt hozunk létre. A kutatóműhely célja a pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika és fejlesztés témakörébe tartozó kutatói tevékenység – aktív hallgatói együttműködéssel - nemzetközi szintű megvalósítása.
A kutatási eredmények bemutatására és publikálására lehetőséget biztosít az Intézet. Az Intézet 2015-ben, majd minden évben megszervezte a Különleges Bánásmód Nemzetközi Konferenciát. A nagy szakmai érdeklődés a képzés népszerűségét, annak indokoltságát, regionális szükségszerűségét mutatja.
Az Intézet szervezésében elindítottuk a Különleges Bánásmód interdiszciplináris online szakmai folyóiratunkat, amelyben interdiszciplináris elvek szerint szerkesztett írások jelennek meg 2015-től. A folyóirat ingyenes elérhető, letölthető mind a szakemberek, mind a hallgatók számára:
https://gygyk.unideb.hu/hu/node/37
A tanszék oktatóinak kutatási és oktatási profilja és elérhetősége
Dr.Gortka-Rákó Erzsébet PhD. intézetigazgató, főiskolai tanár
Szociálpedagógus, óvodapedagógus, szakvizsgázott szociálpolitikus. Doktori fokozat a neveléstudomány területén szerzett. Gyakorlata a fogyatékossággal élő gyermekek, fiatalok számára nyújtott szolgáltatásokban, így pl. lakóotthon, támogatott lakhatás, fogyatékossággal élő gyermeket nevelő családok segítése, szülőcsoportok működtetése területén van valamint a gyermekvédelemben. Kutatási területe a gyermek- és ifjúságvédelem.
elérhetőség: rakoe@ped.unideb.hu
Dr. Pető Ildikó PhD. - szakfelelős, főiskolai docens
Oligofrénpedagógia-pszichopedagógia szakos gyógypedagógus. Gyakorlatot tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, súlyos halmozottan sérült és autista gyermekek valamint tanulási zavarral küzdő tanulók fejlesztése, viselkedésrendezés, korai fejlesztés során szerzett itthon és külföldön. Kutatásokat folytatott az oktatási integráció körében, valamint mélyebb ismereteket szerzett a szenzoros diszfunkció körében. Több, a fogyatékos gyermekek fejlesztését szolgáló módszert sajátított el.
elérhetőség: peto.ildiko@ped.unideb.hu
Dr. Mező Katalin PhD, adjunktus
Óvodapedagógus, művelődési és felnőttképzési menedzser, oligofrénpedagógia szakos gyógypedagógiai tanár. Pszichológia tudományterületen doktorált, kiemelt kutatási témája: a kreativitás időbeli aspektusai. Egyéb kutatási területei: tanulásfejlesztés, tehetséggondozás, a fogyatékossággal élő tehetségek azonosítása és gondozása, kreativitás és élménypedagógia. A gyógypedagógia szak gyakorlati képzéséért felelős koordinátora, valamint a Kari Hallgatói Esélyegyenlőségi és Egyenlő Bánásmód Bizottságának elnöke.
elérhetőség: mezo.katalin@ped.unideb.hu
Dr. Pallagi Edina, mesteroktató
Neurológus, neuroszonológus. Érdeklődési területe a neuroszonológia, elektrofiziológia.
elérhetőség: pallagi.edina@ped.unideb.hu
Papp-Varga Eszter, tanársegéd
Pszichológus és gyógypedagógus logopédia és értelmileg akadályozott szakirányon. Gyakorlatot a Pedagógiai Szakszolgálat keretei között szerzett. Kutatási területe a szülői beszédtempó hatása a gyermekek beszédpercepciójára.
elérhetőség: varga.eszter@ped.unideb.hu
Rétháti Csilla, tanársegéd
Értelmileg akadályozottak és logopédia szakos gyógypedagógus és okleveles szociálpedagógus. Neveléstudomány tudományterületen folytat doktori tanulmányokat, kiemelt kutatási témája: a (speciális) szakiskola rekrutációs sajátosságai és a képzés hatékonysága. Egyéb kutatási területei: hátrányos helyzetűek nyelvi fejlettsége, képzettség megszerzése nélküli iskolaelhagyás.
elérhetőség: rethati.csilla@ped.unideb.hu
Simándiné Pap Johanna, tanársegéd
Logopédia és tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányos gyógypedagógus, beszédtudomány szakos bölcsész, néptánccsoport-vezető. Doktori tanulmányait az ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolájában az Alkalmazott nyelvészet Doktori programban végzi. Disszertációját A hadaró beszéd temporális sajátosságai címmel írja. Kutatási területei: beszédfolyamatossági zavarok, anyanyelv-elsajátítás, a társalgáselemzés beszédpatológiai vonatkozásai.
elérhetőség: pap.johanna@ped.unideb.hu
Szele Anna Szabina, tanársegéd
egészségpszichológus, angol-magyar bölcsészettudományi szakfordító, a Laki Kálmán Doktori Iskola hallgatója. Jelenleg egy csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció szakirányú továbbképzés résztvevője. Kiemelt kutatási/érdeklődési területe: koraszülött gyermekek pszichomotoros fejlődésvizsgálata, anya-gyermek kapcsolat, kötődés.
elérhetőség: szele.anna@ped.unideb.hu
Dr. Szilágyi Barnabás PhD, főiskolai docens
Pszichológus, szakközgazdász. Kutatómunkájában kiemelten foglalkozik a szervezeti kultúra, illetve a kapcsolódó elégedettség- és attitűd vizsgálatokkal. Pszichológiai kutatási és vizsgálati területe a hátrányos helyzet, a gondolkodási műveletek és a szakmai kompetenciák összefüggéseinek a vizsgálata. Oktatás módszertani fejlesztései kiterjednek a digitális, az on-line oktatás a tehetséggondozás módszertani fejlesztésére és alkalmazási gyakorlatára.
elérhetőség:szilagyib@ped.unideb.hu
Krániczné Dr. Szabó Ágnes PhD. - főiskolai docens
Logopédus - hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus. Alkalmazott nyelvészetből doktorált. Kutatási területei: lexikális hozzáférés, mentális lexikon, fonológiai tudatosság, szemmozgás-vizsgálatok a jelnyelvi szövegek feldolgozása során. Gyakorlatot szerzett a korai fejlesztés területén, óvodai logopédiai ellátásban, általános és középiskolában SNI gyermekek ellátásában. Több logopédiai terápiát, fejlesztőmódszert elsajátított.